Idag föreläser jag för pedagogerna i Torsås kommun om skolans digitalisering på Stufvenäs Gästgifveri. Sitter du i publiken kan du hänga med i föreläsningen genom att ladda ned presentationen: Förmiddag – Grundskolan Eftermiddag – Förskolan
Idag föreläser jag för pedagogerna i Torsås kommun om skolans digitalisering på Stufvenäs Gästgifveri. Sitter du i publiken kan du hänga med i föreläsningen genom att ladda ned presentationen: Förmiddag – Grundskolan Eftermiddag – Förskolan
I augusti 2018 släpps Scratch 3.0 och det innehåller en hel del förbättringar, men redan nu kan du prova en testversion: https://llk.github.io/scratch-gui/ Här är några av de förbättringar om vi kan vänta oss vid releasen: Stöd för iPad I dagsläget kräver Scratch att du har flash installerat vilket inte går på iOS-enheter (iPad/iPhone), men version 3.0…
Hur bör progressionen för eleverna se ut över de olika stadierna i grundskolan och upp mot gymnasiet? Här är ett exempel på hur det kan se ut. Det viktigaste är att man har en samsyn så att det man gör i de högre stadierna kan bygga vidare på det som lärs ut i de lägre….
Jag har provat HP Stream med Windows 10 S. Den står sig inte bara bra i jämförelse med en likvärdig Chromebook, den är avsevärt bättre i flera avseenden. Dessutom kostar den halva priset och ger eleverna en naturlig progression mot att använda Windows 10 i högre skolformer och i förlängningen arbetslivet. Programmering Det går utmärkt…
Idag föreläser jag om skolans digitalisering för förstelärarna i Ronneby kommun. Jag pratar bland annat om kraven som ställs på oss lärare och vilken framtid vi måste förbereda oss själva och våra elever på. Här är en länk till min presentation: http://bit.ly/2HMIKZu
När jag började som lärare i slutet av 90-talet spelade flera av mina elever Counter Strike på hög nivå. De sa att det skulle bli en gren i de olympiska spelen och någon av dem tänkte nog att det var mer lönt att satsa på en esportkarriär än på skolan. Jag minns hur vi lärare…
Många skolor och kommuner tittar just nu på makerrörelsen och hur man ska designa och organisera Makerspace på ett effektivt sätt. På Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby har vi haft ett Makerspace ett tag, här är mina tips på vad ni bör tänka på när ni ska ta klivet in i makerrörelsen. 1. Involvera pedagogerna…
Vill du komma igång med Python i din undervisning, men har inte tid att gå en hel kurs? Jag har gjort ett enkelt kompendium med konkreta exempel på uppgifter du kan använda i ämnen som Svenska, Matematik, och Bild. Kompendiet är inte allomfattande, utan mer av karaktären ”quick and dirty”. Länk till kompendiet
Nu ligger min kurs uppe om hur du kan skapa appar utan att koda med MicroSofts PowerApps. Jag tar bland annat upp hur du kan använda PowerApps i undervisningen. Länk till kursen: https://education.microsoft.com/courses-and-resources/courses/powerapps-i-klassrummet-enkelt-stt-att-skapa-appar?id=1c95875a-f5d9-49a6-846c-af3ba32f7a26 OBS! Du behöver ha ett Office 365-konto för att kunna använda PowerApps.
Blev intervjuad tillsammans med Linda Mannila (forskare och inspiratör) om programmering i skolan när jag var i London på Ateas skolutvecklingsresa: https://www.voister.se/artikel/2018/01/nar-eleverna-ar-smartare-an-lararen/