Maker

Många skolor och kommuner tittar just nu på makerrörelsen och hur man ska designa och organisera Makerspace på ett effektivt sätt. På Gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby har vi haft ett Makerspace ett tag, här är mina tips på vad ni bör tänka på när ni ska ta klivet in i makerrörelsen.

1. Involvera pedagogerna

Om inte pedagogerna involveras redan i utformningen av Makerspace:t och inköpet av utrustning, riskerar ni att ha en massa prylar som inte används. Fråga aktuella pedagoger vad de vill ha för utrustning. Vet de inte vad de vill ha? Köp en referenspryl och prova eller ännu bättre låna och utvärdera. Fundera även på vad ni vill uppnå med ert makerspace, vilka egenskaper vill ni träna hos pedagoger och elever. Vad är det förväntade resultatet?

2. Köp inte allt på en gång

Gå inte i fällan att köpa upp klassuppsättningar av utrustning och grunkor som sedan står och samlar damm i en hylla. Även om ni varit på BETT-mässan och sett en massa fräna saker, så är det inte säkert att elever och pedagoger vill använda dessa. Köp hellre in saker som kan användas på flera olika kompetensnivåer i olika ämnen och sammanhang. Återigen: köp in ett exemplar av något du tror är bra och låt pedagoger och elever testa och utvärdera.

3. Måste ni ha en 3Dskrivare?

Nästan alla Makerspaces har en 3Dskrivare och de är bra på många sätt, men de har oxå sina nackdelar. De kostar relativt mycket i inköp och hur mycket används de egentligen under ett läsår? Är det mer effektivt att beställa 3Dutskrifter från ett företag? 3Dskrivare kräver mycket tid och omsorg (även om de stadigt blir bättre). Har inte skolan/kommunen en eldsjäl som har hand om skrivaren riskerar den att bli stående. Fundera på vad den ska användas till innan ni köper. Går det lika bra med lera, lego eller papper och lim för att uppnå önskat resultat?

4. Använd beprövad utrustning

Satsa på utrustning som många använder, då är chansen större att det finns kvar över en längre tid. Dessutom finns det ofta onlineresurser som instruktioner, filmklipp och annat till dessa. Det finns idag en massa startups med fantastiska produkter, men många försvinner när nyhetens behag har lagt sig och då försvinner även support, möjlighet att köpa till utrustning, mm. Titta efter utrustning och lösningar som funnits ett tag och gärna har stora aktörer knutna till sig. Exempel på beprövad utrustning är: Raspberry Pi, Micro:Bit, Lego Mindstorms, Makerbots 3Dskrivare, Arduino, m fl.

5. Återbruka

Allt behöver inte vara nytt. Det går ofta alldeles utmärkt att använda gamla kasserade datorer till att köra Linux eller Windows 10 på. Dessutom kan man använda skräp och sopor för att bygga robotar och sedan prata hållbar utveckling med eleverna.

6. Ha roligt

Glöm inte wow-känslan som ett Makerspace ska inge. Det spelar ingen roll hur nyttigt och viktigt något är om ingen använder det. Det ska vara roligt och inspirerande att använda utrustningen. Därmed inte sagt att pedagoger och elever tycker samma saker är kul och engagerande. Våga släppa lite på kontrollen och gör lite smågalna projekt och utmaningar.